Tuesday 18 October 2016

tip-tip berjaya belajar di universiti



Semua insan dilahir kan untuk berjaya. Anda percaya atau tidak, itulah realiti. Namun begitu,kita tidak terlepas dari masalah dalam hidup kita. Cuma sejauh mana anda pandang terhadap masalah tesebut dan bagaimana anda menyelesaikan nya?. Apa yang saya ingin kongsikan kepada anda ialah beberapa tips untuk anda berjaya di universiti, Antara nya:

  1.  Utamakan matlamat dalam hidup kita, kita mempunyai maklamat tertentu dan mempunyai niat tertentu. Sebagai pelajar, kita  perlu jelas dengan tujuan utama kita iaitu beljar dan mempelajari kemahiran-kemahiran tertentu. Disini ingin saya tegaskan,anda perlu ingat tujuan utama anda datang ke universiti.matlamat utama seorang pelajar.

  2.  Bahagikan masa
 "Masa itu emas". kenapa perpatah itu ada dalam masyarakat kita? hal ini kerana kebanyakan orang tidak dapat membahgiakan masa dengan betul. kita sebagai pelajar perlu untuk membahagikan masa dengan baik agar tidak tertangguh.

3. Berdisiplin
kita perlu berdisiplin  dalam kehidupan. Displin dapat menetukan kita berjaya atau tidak.knp? sebab disiplin ini adalah merujuk kepada diri,sejauh mana kita dapat hendak sesuatu itu, sejauh mana kita besemangat untuk dapatkan sesuatu.

     

No comments:

Post a Comment